28 VII Boléro i inne balety Béjarta
Nagranie z Opéra national de Paris 125 min.
Choreografia – Maurice Béjart
Muzyka: Maurice Ravel Boléro, Igor Strawiński Ognisty ptak, Gustav Mahler Pieśni wędrującego czeladnika
Trzy balety Maurice’a Béjarta zarejestrowane w Opéra national de Paris (Opéra Bastille). Wśród nich pierwsze miejsce niezaprzeczalnie zajmuje zachwycająca choreografia do Boléra Ravela, która przeszła do historii światowego baletu. Prapremiera tego baletu odbyła się w 1961 r. w Brukseli. Béjart sam stworzył również scenografię i kostiumy. Istotnym meblem na scenie jest czerwony, okrągły stół, na którym tańczy solista lub solistka. Stopniowo dołączają kolejni tancerze – ci tańczą wokół stołu. Finał jest przepiękny!
Zazwyczaj główną partię tańczy mężczyzna. W przedstawieniu z Opéra Bastille jest to kobieta – Amandine Albisson. Ta trzydziestoczteroletnia dziś tancerka jest étoile baletu Opéra national de Paris. Na zdjęciu obok.
Poniżej, po lewej Hugo Marchand i Germain-Louvet – étoiles baletu OnP w Pieśniach wędrującego czeladnika, na zdjęciu po prawej scena z Ognistego ptaka.
(We Francji nie ma określeń primabalerina czy pierwszy tancerz. Najlepszy tancerz/tancerka w zespole to étoile, dosłownie gwiazda).
Balety Ognisty ptak i Pieśni wędrującego czeladnika miały premiery dziesięć lat po Bolerze. Odpowiednio w 1970 i 1971 r. Béjart dopiero co przekroczył wtedy pięćdziesiątkę.
Ten jeden z najwybitniejszych choreografów w historii baletu światowego pracował do końca życia. W 2006 r., w przeddzień 80. urodzin przygotował, spektakl La Vie du danseur raconté par Zig et Puce (Życie tancerki opowiedziane przez Ziga i Puce’a). Zmarł w Lozannie 22 listopada 2007 r. w trakcie pracy nad swoim ostatnim baletem Le Tour du Monde en 80 Minutes (W 80 minut dookoła świata).
Fot. © Julien Benhamou/OnP