About Festival

Ogrody Muzyczne 2023 – podsumowanie

23. Festiwal Ogrody Muzyczne im. Ryszarda Kubiaka Tańcz Ogrody!
Warszawa, 30.06. – 31.07.2023

PODSUMOWANIE

Z konieczności finansowej Festiwal Ogrody Muzyczne musiał zmienić miejsce prezentacji festiwalowych. Od pierwszego festiwalu w 2001 r. do 2021 r. włącznie (z wyjątkiem pandemicznego roku 2020), Ogrody Muzyczne odbywały się na dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie w rozstawianym na czas festiwalu, zazwyczaj na cały lipiec, pawilonie koncertowym (specjalnym namiocie, mogącym pomieścić bez mała tysiąc osób).
W 2022 r. budżet Ogrodów nie pozwolił już na wynajem namiotu. Festiwal odbył się wtedy na terenie siedziby Sinfonii Varsovii, w jej letnim pawilonie koncertowym (również namiocie).

23. Ogrody miały trzy lokalizacje: projekcje filmowe (20 seansów) znalazły miejsce w kinie Wisła na pl. Wilsona, a koncerty w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego (cztery koncerty) i w Sali Balowej Zamku Królewskiego (dwa koncerty). 

Z okazji 70. rocznicy odbudowy warszawskiej Starówki, Festiwal wspólnie z Zamkiem Królewskim, przygotował dwa całodzienne wydarzenia zatytułowane „Ogrody Muzyczne w Ogrodach Zamkowych” (22 i 23 VII 2023), na które wstęp był wolny. Program wypełniły warsztaty taneczne w Arkadach Kubickiego oraz koncerty (po jednym) i projekcje filmowe (po trzy każdego dnia) na wolnym powietrzu. Scena i ekran stanęły na tle fasady Zamku Królewskiego od strony Wisły, tworząc piękną, naturalną scenografię. Słoneczna pogoda dopisała, publiczność zasiadła na leżakach i składanych krzesłach, zapewnionych przez organizatorów, a nawet na własnych, rozłożonych na trawie kocach.

23. Ogrody nosiły podtytuł Tańcz Ogrody! Były drugą odsłoną zapoczątkowanego w 22. Ogrodach cyklu tematycznego. Ubiegłoroczne, 22. Ogrody, miały podtytuł Śpiewaj Ogrody! (pożyczony od gdańskiego pisarza Pawła Huellego; taki właśnie tytuł nosi jego świetna powieść z festiwalami wagnerowskimi w przedwojennym Sopocie w tle). Przyszłoroczna odsłona Festiwalu w 2024 r. będzie się odbywać pod hasłem Graj Ogrody!

Programy wszystkich koncertów live w omawianym 23. Festiwalu zawierały utwory nawiązujące do tańca. Cztery koncerty odbywające się w Studiu Koncertowym PR zostały nagrane przez Polskie Radio. Są to: koncert symfoniczny w wykonaniu Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Michały Klauzy inaugurujący 23. Ogrody, koncert kameralny Martín García García i przyjaciele, koncert dawnej muzyki i tańca La reine dense oraz koncert finałowy w wykonaniu duetu fortepianowego Hyo & Hyuk Lee. Ten drugi pianista był finalistą XVIII Konkursu chopinowskiego w 2021 r.

Program filmowy obejmował 20 projekcji, z których wiele nawiązywało do motta Tańcz Ogrody! Były to balety w choreografii Johna Neumeiera (Sen nocy letniej), Edwarda Cluga (Peer Gynt), Maurice’a Béjarta (Bolero, Ognisty ptakPieśni wędrującego czeladnika), Sashy Waltz (Dydona i Eneasz), Ballet Royal de la Nuit – widowisko przywołujące świetność dworu Króla Słońce i film fabularny Houria w reż. Mounii Meddor, w którym pasja do tańca przeplata się z kryzysem emigracyjnym. 
Złotą Konewkę – nagrodę publiczności Festiwalu Ogrody Muzyczne, otrzymały balety Maurice’a Béjarta zarejestrowane w 2023 r. w Opéra national de Paris.

Publiczność z zadowoleniem przyjęła przygotowane dla niej przez Alinę Ert-Eberdt niespodzianki.
Projekcję Latającego Holendra Richarda Wagnera poprzedziło audiowideo, nagranie dzień wcześniej w Bayreuth przez Tomasza Koniecznego, skierowane do widzów Ogrodów Muzycznych. Znakomity bas-baryton, ceniony właśnie za kreacje w operach Wagnera, wprowadził ogrodową publiczność w arkana Latającego Holendra.
Z kolei projekcję opery Le comte Ory Gioachina Rossiniego z Festiwalu Rossiniego w Pesaro z udziałem barytona Andrzeja Filończyka – najmłodszego obecnie polskiego śpiewaka operowego odnoszącego sukcesy na międzynarodowych scenach, poprzedziła rozmowa na żywo z Filończykiem. Tak więc, publiczność zanim zobaczyła go na ekranie, posłuchała jego opowieści o Festiwalu w Pesaro i kulisach powstawania tej inscenizacji.

Sukces frekwencyjny – nadkomplety na widowni – były na dwóch wydarzeniach: na projekcji Pavarotti w Central Parku (nowość wydawnicza 2023) i na koncercie koreańskiego duetu fortepianowego Hyo & Hyuk Lee w Studiu Koncertowym PR.

Stali bywalcy Ogrodów Muzycznych, wśród których są osoby towarzyszące festiwalowi od pierwszych Ogrodów w 2001 r., w rozmowach z organizatorami z rozrzewnieniem wspominali namiot na dziedzińcu zamkowym, każdego roku artystycznie udekorowany kwiatami przez florystów. Mimo zadowolenia z programu 23. Ogrodów, nie kryli tęsknoty za tamtą wyjątkową atmosferą, której nie ma już na sali kinowej ani koncertowej.

Od grudnia 2020 r. nie ma też już z nami Ryszarda Kubiaka – pomysłodawcy i dyrektora Festiwalu Ogrody Muzyczne.
Ale nie da się zawrócić czasu. Ogrody muszą teraz rozgrywać inne rozdania. Trwający przez miesiąc Festiwal tworzy obecnie sześcioosobowa ekipa. Każdą z tych sześciu osób Ryszard Kubiak wybrał sobie na innym etapie trwania festiwalu.
Staramy się być wiernymi idei naszego nieodżałowanego Dyrektora. Pamiętamy o niej, tworząc programy kolejnych festiwali. 
Prace nad 24. Ogrodami już się rozpoczęły.

Łukasz Strusiński – od 2022 r. dyrektor artystyczny Festiwalu Ogrody Muzyczne

 

Twórcy i realizatorzy 23. Festiwalu Ogrody Muzyczne 2023:
Łukasz Strusiński – dyrektor artystyczny i autor części koncertowej festiwalu
Piotr Łabanow – dyrektor organizacyjny festiwalu
Robert Kamyk – wybór i układ programu filmowego
Robert Kosim – kierownictwo produkcji, nieprzerwanie od pierwszego festiwalu w 2001 r.

Alina Ert-Eberdt – strona internetowa, autorka książki 15 lat minęło… Festiwal Ogrody Muzyczne 2001–2015 
Paulina Pieńkowska – promocja i kontakty z mediami
oraz
Mariusz Jankowski z TSE Grupa – obsługa techniczna projekcji
Norbert Kosim, Anna Olechno, Jakub Banach – współpraca przy organizacji widowni

 

 

Loga Festiwalu Ogrody Muzyczne

Festiwal Ogrody Muzyczne

realizacja: estinet.pl
do góry