9 VII niedziela

»
«

18:00

Śpiąca Królewna z Teatru Bolszoj

P. Czajkowski Śpiąca Królewna/ok. 2 godz. 50 min. z jedną przerwą
Balet, Teatr Bolszoj

Libretto: Iwan Wsiewołożski  i  Marius Petipa na podstawie bajki Charles’a Perraulta
Premiera niniejszej inscenizacji w Teatru Bolszoj: 18 listopada 2011 r.
Spektakl zarejestrowany podczas transmisji Live HD: 22 stycznia 2017 r.
Choreografia: Jurij Grigorowicz wg Mariusa Petipy
Scenografia: Ezio Frigerio
Kostiumy: Franca Squarciapino
Dyrygent: Paweł Sorokin
W rolach głównych: Olga Smirnowa księżniczka Aurora,  Siemion Czudin książę Desiré, Julia Stiepanowa Wróżka Bzu,  Aleksiej Łoparewicz   zła wróżka Carabosse, Aleksander Fadejeczew   król Florestan XIV
Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje, zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj

Bogactwo scenografii, kostiumów, ponadstuosobowy zespół tancerzy i mnóstwo popisów baletowych na najwyższym poziomie. Śpiąca Królewna to widowisko godne carskiego dworu, dla którego zostało stworzone.
Libretto powstało z połączenia dwóch bajek Charles’a Perraulta. Ze Śpiącej Królewny została wykorzystana tylko pierwsza część – od chrzcin do wesela tytułowej bohaterki. Wzmiankę o wieloletnim śnie, twórcy baletu rozbudowali do całego aktu, nadając mu najsilniejsze napięcie dramatyczne. Postać Wróżki Bzu pochodzi z innej bajki Perraulta i jest spiritus movens akcji baletu.
Muzykę Piotr Czajkowski tworzył ściśle według wskazówek i planu choreograficznego Mariusa Petipy – współlibrecisty i autora pierwszej choreografii. Wykorzystując doświadczenie nabyte podczas pracy nad Jeziorem łabędzim, Śpiącą Królewnę Czajkowski komponował już ze znajomością  praw teatru baletowego i jego ówczesnej konwencji.
Mariaż mistrzowsko napisanej muzyki ilustracyjnej z choreografią stwarzającą możliwości popisów solowych w zręcznie skonstruowanych wariacjach i pas de deux gwarantuje sukces. Toteż choreografia Petipy jest do dziś respektowana bez mała w całości.

Do tradycji weszło obsadzanie w roli złej wróżki Carabosse mężczyzny; zgodnie z zasadą, że negatywnych, okrutnych postaci w balecie klasycznym nie może odtwarzać balerina.

Tekst: Alina Ert-Eberdt
Fot. Olga Izakson, Damir Yusupov /Teatr Bolszoj

Partnerzy i sponsorzy Festiwalu Ogrody Muzyczne

Festiwal Ogrody Muzyczne

realizacja: estinet.pl
do góry