27 VII sobota
19:00
IWONA SOBOTKA: TRIBUTE TO PUCCINI
Sprzedaż biletów
ebilet.pl
Wykonawcy:
Iwona Sobotka – sopran
David Baños – tenor
Marek Ruszczyński – fortepian
Na finał Festiwalu Ogrody Muzyczne spotkanie z gwiazdą opery! Obecna od lat na międzynarodowych scenach operowych Iwona Sobotka odda hołd Giacomo Pucciniemu w stulecie śmierci twórcy Cyganerii, Madama Butterfly, Toski i Turandot. W programie znajdą się przede wszystkim arie i duety z oper mistrza operowego weryzmu. Polskiej sopranistce towarzyszyć będzie hiszpański tenor David Baños i pianista Marek Ruszczyński. Koncert Iwony Sobotki będzie zwieńczeniem tegorocznego festiwalu, jak również cyklu festiwalowych projekcji zatytułowanych Puccini 100, poświęconych włoskiemu kompozytorowi.
PROGRAM
Mario! Mario! Mario! – duet Toski i Cavaradossiego z I aktu opery Tosca
Recondita armonia – aria Cavaradossiego z I aktu opery Tosca, wersja na fortepian solo
Vissi d’arte – aria Toski z II aktu opery Tosca
E lucevan le stelle – aria Cavaradossiego z III aktu opery Tosca
Coro a bocca chiusa – chór z II aktu opery Madama Butterfly, wersja na fortepian solo
Bimba dagli occhi pieni di malia – duet Pinkertona i Cio-Cio-San z I aktu opery Madama Butterfly
p r z e r w a
Ch’ella mi creda – aria Dicka Johnsona z II aktu opery La fanciulla del West (Dziewczyna z Dzikiego Zachodu)
Addio, addio, mio dolce amor! – aria Fidelii z III aktu opery Edgar
Nessun dorma – aria Kalafa z z III aktu opery Turandot
Chi il bel sogno di Doretta – aria Magdy z I aktu opery La rondine (Jaskółka)
Che gelida manina! – aria Rudolfa z I aktu opery La Bohème (Cyganeria)
Si, mi chiamano Mimi – aria Mimi z I aktu opery La Bohème (Cyganeria)
O soave fanciulla – duet Mimi i Rudolfa z I aktu opery La Bohème (Cyganeria)
Intermezzo do aktu III opery Manon Lescaut, wersja na fortepian solo
Ma come puoi lasciarmi duet Magdy i Ruggera z III aktu opery La rondine (Jaskółka)
Koncert zorganizowano przy wsparciu Ambasady Hiszpanii w Polsce.
Biogramy artystów towarzyszących Iwonie Sobotce w Ogrodach Muzycznych:
David Baños – hiszpański tenor liryczny, studiował śpiew w Konserwatorium w Murcji. Szkolił się i doskonalił u międzynarodowych tenorów, takich jak Francisco Ortiz i José Sempere.
Zadebiutował w Zarzueli wykonując różne postacie z Alegrías w La Alegría de la Huerta, Leandro w La Tabernera del Puerto, Rafael w La Dolorosa i Javier w Luisa Fernanda z Agrupación Lírica Saavedra Fajardo da Algezares. Zadebiutował rolą Riccardo w operze Un Ballo in Maschera G. Verdiego, koprodukcji l’Ópera 2011 i Ópera de Massy, wystawianej w największych hiszpańskich teatrach i na Ópera de Massy w Paryżu. Zadebiutował rolą Pinkertona w Madama Butterfly Pucciniego, granej 21 razy w różnych hiszpańskich teatrach, m.in. Principal w Saragossie, Miguel de Cervantes w Maladze, Principal w Alicante, Teatro Falla w Kadyksie, a także w Teatro Molière de Sète we Francji, w reżyserii Martina Mázika.
W lutym 2016 roku wystąpił w roli księcia Mantui w Rigoletcie w Barcelonie, w Teatro Romea w Murcji i Frejus we Francji. W kwietniu zdobył pierwszą nagrodę w międzynarodowym konkursie wokalnym w Logroño. W październiku zadebiutował w roli Rodolfa w Cyganerii. W grudniu 2016 roku był księciem Mantui w Rigoletcie na Festival del Mediterraneo w Amantea Theatre z Orchestra Filarmonica della Calabria. W lutym 2017 roku zadebiutował jako Cavadarossi w Tosce w Opera Massy w Paryżu. We wrześniu 2017 roku zadebiutował rolą Roberto w zarzueli Bohemios.
W 2017 roku dwukrotnie wcielił się w Maria Caravadossiego w Opera de Massy i Teatro Cervantes w Maladze oraz Alfreda w Trawiacie w Opera Romana w Craiovej. W 2018 roku, również w Craiovej, zadebiutował w rolach Manrica w Trubadurze, Radamesa w Aidzie i Turiddu w Cavalleria Rustivana na festiwalu Peccioli Per w amfiteatrze Fonte Mazzola.
W latach 2019–2020 był częstym gościem Opery Wrocławskiej w Polsce, wykonując role Alfreda, Maria Cavaradossiego w Tosce, Manrica i ponownie Pinkertona w Madamie Butterfly. Obecnie występuje gościnnie w Opera Romana w Craiova, gdzie wykonywał role Carlosa w Don Carlo, Alfreda w Trawiacie, Edgarda w Łucji z Lammermooru, Luigiego w Il Tabarro, Rodolfa w Cyganerii, Cavaradossiego w Tosce, śpiewając u boku takich artystów jak Carlo Colombara, Ambrogio Maestri, Leonardo Lopez Linares, Alberto Gazale, Lucio Gallo.
Marek Ruszczyński jest pianistą pochodzenia polskiego. Występował on z recitalami w wielu znamienitych salach koncertowych Europy m.in.: w Wigmore Hall, Barbican Hall, Filharmonii Berlińskiej, Teatro alla Scala w Mediolanie. Pracował i występował pod pieczą Marilyn Horne w programie The Song Continues, który odbył się w Carnegie Hall w Nowym Jorku jak również w Opéra de Bastille w Paryżu. Współpracuje on artystycznie z tenorem Roberto Alagna zarówno za scenie jak i w studiu nagrań. W lutym 2024 ukazał się ich album Seigneur wydany w wytworni Aparthe, który artyści zaprezentowali dwa miesiące temu podczas tournée we Francji. Jego przyszłe zobowiązania obejmują recitale z Aleksandrą Kurzak i Roberto Alagną w Polsce i w Szwajcarii.
Marek ukończył kierunek fortepianu w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Kontynuował dalej studia w Londynie, gdzie został dwukrotnie nagrodzony złotym medalem Guildhall School of Music and Drama Accompanist Prize. Zdobył on także Prix de Piano w Międzynarodowym Konkursie Głosowo-Pianistycznym Nadii i Lili Boulanger w Paryżu oraz III Nagrodę w Konkursie Pianistycznym w Andorze. Marek jest absolwentem Academie Musicale de Villecroze, gdzie pracował również jako asystent Teresy Berganzy. Był on też przez ostatnie pięć lat członkiem Mediterranean Opera Studio and Festival na Sycylii gdzie pracował w roli korepetytora i vocal coach.
Podczas 20-letniego pobytu w Londynie był członkiem personelu muzycznego Jette Parker Young Artists Programme w Royal Opera House, Covent Garden. Pracował również jako trener wokalny w Royal Academy of Music, Royal Irish Academy of Music w Dublinie, dla Fundacji Dame Kiri Te Kanawa oraz jako wykładowca w Opera McGill w Montrealu. Obecnie mieszka on w Austrii, gdzie prowadzi prywatne studio coachingowe, a także cieszy się życiem „recitalisty”.