Minął I tydzień 24. Ogrodów Muzycznych
Odbyło się 5 koncertów, różnych w nastroju od ducha nieskrępowanej zabawy, żywiołowych improwizacji, gry z Antonio Vivaldim, Georgem Gershwinem i Henrykiem Warsem poprzez nastrój i medytację. W programie pierwszego tygodnia „Ogrodów Muzycznych” znalazły się też cztery projekcje: trzy rejestracje oper oraz jeden zapis zainscenizowanego oratorium. W każdym wydarzeniu uczestniczyły tłumy, średnio 300-400 osób, a w najbardziej obleganym koncercie „Błękitna Rapsodia 1924 Masecki/ Myrczek/ CUBB / Kostrzewa) 5 lipca 2024 roku w Pawilonie Koncertowym było ponad 800 osób.
Tekst Tomek Pastenak
Sezon koncertowy został zainagurowany 1 lipca 2024 roku. Międzynarodowa formacja Barokksolistene wystąpiła na dziedzińcu Zamku Królewskiego z programem „The Alehouse Session” nawiązującym do angielskiej muzyki tawern z XVII wieku. Po szaleństwie nieskrępowanej zabawy, do jakiej muzycy zaprosili publiczność, w komentarzach na Facebooku pisano: To był absolutny czad i wielka wolność gry. Wspaniały występ!; Koncert był wyśmienity a także mnóstwo dobrego humoru! / Było zabawnie i perfekcyjnie w tej ich improwizacji / Świetna grupa uzdolnionych pieśniarzy i muzyków i bez tańca się nie obyło / Byłam i wyśmienicie się bawiłam / Naprawdę świetny koncert, a końcówka slow motion to był majstersztyk!!! / Rewelacyjny koncert !!!!!! / Namiot zapłonął.
Podczas drugiego koncertu w ramach 24. edycji „Ogrodów Muzycznych” w koncercie „Canto Ostinato. Gra z nieskończonością” zabrzmiało unikalne dzieło holenderskiego minimalisty Simeona ten Holta. Wykonanie tego niezwykłego utworu wzbogacone zostało projekcją zdjęć wybitnego fotografika Kacpra Kowalskiego, wykonywanych z powietrza i odkrywających świat form, kształtów i wzorów natury. Na Facebooku pisano: Niezapomniany wieczór… Powracam do muzycznego zapętlenia / Hipnotyzująca muzyka a zdjęcia przenosiły
w równoległą rzeczywistość / Minimalizm w muzyce połączony wyjątkową prezentacją zdjęć spotęgowały doznania i przeniosły nas w inną czasoprzestrzeń. Muzyczne Ogrody pozwalają odczarować muzykę klasyczną. Gratuluję organizatorom! To było poruszające i odświeżające doświadczenie! Takie, co wybija z codzienności.
Bohaterem trzeciego koncertu na „Ogrodach Muzycznych” był Antonio Vivaldi, którego słynne „Cztery pory roku” zainspirowały dwóch kompozytorów: Astora Piazzollę i Maxa Richtera. Wystąpiła NFM Orkiestra Leopoldinum oraz dwóch wspaniałych wirtuozów skrzypiec: Christian Danowicz, koncertmistrz orkiestry i Alexander Sitkovetsky, dyrektor artystyczny zespołu. Zdaniem internautów wieczór „Piazzolla i Richter grają z Vivaldim” to: Piękny koncert. Bis był cudowny. Dorota Szwarcman na swoim blogu „Co w duszy gra” napisała: Christian Danowicz, który pochodzi akurat z Buenos Aires i choć studiował we Francji i Polsce, a w tej ostatniej mieszka od kilkunastu lat (koncertmistrzem Leopoldinum jest od 2010), wciąż świetnie czuje Piazzollę. A orkiestra również bardzo się wczuła.(…) muszę przyznać, że Sitkovetsky był naprawdę znakomity. A z orkiestrą świetnie się rozumieją, co pokazali również w bisie: „Orawie” Kilara. Po raz pierwszy słyszałam ich razem, tak się złożyło, i cieszę się, że to taki udany mariaż.
Bohaterami kolejnego wieczoru „Ogrodów Muzycznych”, 5 lipca 2024 roku, byli Henryk Wars i George Gershwin. Marcin Masecki, z ognistą subtelnością wykonał oryginalną wersję „Błękitnej Rapsodii” z 1924 roku z towarzyszeniem Chopin University Big Band pod dyrekcją Piotra Kostrzewy. Polskie i amerykańskie standardy i przeboje brawurowo zaśpiewał Wojciech Myrczek. W mediach społecznościowych pisano: Uwielbiam Piotra Kostrzewę. W jaki sposób prowadzi zawsze big band. Zachwyt wywołał u mnie Pan Masecki. Nie mogłam się doliczyć ile ma dłoni i ile ma palców. Super koncert / Błękitna rapsodia w takim wykonaniu to deser wspaniały, dziękujemy! / Wspaniała uczta! Dziękuję / To był wspaniały wieczór, a Pan Piotr Kostrzewa jak zwykle z humorem poprowadził koncert. Młodzież grała rewelacyjnie / Było cudownie / Było magicznie! Gratulacje dla WSZYSTKICH wykonawców / To było i pozostanie jako niezapomniane spotkanie muzyczne i jestem szczęśliwa, że mogłam w nim uczestniczyć.
Paryski zespół Umlaut Big Band 6 lipca 2024 roku przedstawił w „Krótkiej historii swingu” podczas występu na „Ogrodach Muzycznych” opowieść o orkiestrach z lat 1920-1940 i atmosferę ówczesnej zabawy w tanecznym i euforycznym wymiarze. Świetny koncert. Dziękuję – napisała jedna z internautek.
W programie pierwszej części „Ogrodów Muzycznych” znalazły się też cztery projekcje: trzy rejestracje oper (archiwalna „Cyganeria” z Luciano Pavarottim i Mirellą Freni z San Francisco, „Wesele Figara” z Krzysztofem Bączykiem z Festiwalu w Salzburgu i „Tosca” z Amsterdamu w reżyserii Barriego Kosky’ego) oraz jeden zapis inscenizowanego oratorium „Mesjasz” z International Music Festival Český Krumlov w wyjątkowej plenerowej oprawie wizualnej, zrealizowanej w ogrodach pałacowych czeskiego Krumlova.
Tegoroczny festiwal „Ogrody Muzyczne” odbywa się pod hasłem „Graj Ogrody” w Pawilonie Koncertowym na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie
Przed nami jeszcze 8 koncertów na żywo, a także 13 pokazów filmowych oper oraz baletów. Wystąpią: duet Hyuk i Hyo Lee („Dziewiąta Beethovena na dwa fortepiany, 24 lipca), Waldemar Malicki (19 lipca), Iwona Sobotka i David Baños w koncercie Tribute to Puccini” (27 lipca) oraz Dorota Szczepańska z projektem Lamento (13 lipca).
Młodzi śpiewacy Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej zaprezentują program Powróćmy jak za dawnych lat składający się z przedwojennych szlagierów Jerzego Petersburskiego, Władysława Szpilmana i Mariana Hemara (12 lipca).
Muzykę z gier komputerowych wykona 14 lipca Heroes Orchestra. Na Ogrodach Muzycznych pojawi się także trzech tenorów: Voytek Soko, Mikołaj Adamczak i Miłosz Gałaj, czyli pop-operowe trio Tre Voci (Sen nocy letniej, 21 lipca).
PROJEKCJE FILMOWE 24. FESTIWALU „OGRODY MUZYCZNE”
W programie projekcji filmowych nacisk położono na twórczość jednego z największych kompozytorów operowych, Giacomo Pucciniego, którego setna rocznica śmierci przypada w roku 2024. Poza hołdem złożonym Giacomo Pucciniemu w programie projekcji przewidziano pokazy oper, operetek, baletów i koncertów.
W programie koncertu Davida Garretta z Taorminy na Sycylii z 2023 roku znalazły się utwory m. in.: Vivaldiego, Schumanna, Saint-Saënsa i Kreislera. W „Cyruliku sewilskim z Opery Wiedeńskiej z 2021 roku jako Hrabia Almaviva wystąpił słynny rossiniowski tenor Juan Diego Flórez. W koncercie 150 lat Opery Wiedeńskiej z 2019 roku pod dyrekcją Marca Armiliato zaśpiewali m.in.: Tomasz Konieczny, Roberto Alagna, Erwin Schrott, Nina Stemme, i Sonya Yoncheva.
Jonas Kaufmann w Arena di Verona to nagranie ze starożytnego amfiteatru w Weronie z 2023 roku. Wieczór uświetnił setny sezon festiwalu Arena di Verona, pod dyrekcją Jochena Riedera wystąpili także: Sonya Yoncheva i Ludovic Tézier. Pamiętny koncert w ulewnym deszczu Pavarotti w Hyde Parku zarejestrowano w 1991 roku. Słynnego tenora wysłuchało wtedy blisko 125 000 osób, wśród widzów była Księżna Diana. Pavarottiemu towarzyszyli Orkiestra i Chór The Philharmonia pod dyrekcją Leone Magiery.
Zaplanowano też projekcje baletowe: Córka źle strzeżona (nagranie z Royal Opera House, Covent Garden 2015 w choreografii Fredericka Ashtona), Śpiąca królewna (nagranie z Opery w Zurychu z 2020 roku) oraz „Boléro” Ravela i inne balety Maurice’a Béjarta z Opery Paryskiej oraz operetkowe: Perichola Jacquesa Offenbacha z Théâtre des Champs-Elysées z 2022 roku.
W filmie dokumentalnym Leonard Bernstein – Larger than Life z 2016 roku w reżyserii Georga Wübbolta znakomitego dyrygenta wspominają m.in: Gustavo Dudamel, Kent Nagano, Marin Alsop oraz dzieci Leonarda Bernsteina: Jamie, Alexander i Nina Bernsteinowie.
24. FESTIWAL „OGRODY MUZYCZNE”
Tegoroczny tytuł Ogrodów Muzycznych nawiązuje do poprzednich edycji festiwalu: „Śpiewaj Ogrody” w 2022 roku oraz „Tańcz Ogrody” w 2023 roku, które celebrowały sztukę głosu i sztukę tańca. „Graj Ogrody!” to hołd dla sztuki gry na instrumentach, wirtuozerii, sprezzatury i improwizacji. To także nawiązanie do zabaw i gier, rozrywek i konkurencji sportowych, jakim oddawano się w ogrodach i parkach na przestrzeni wieków.
Przygotowano bardzo szeroki przekrój gatunkowy: od muzyki dawnej, recitali pianistycznych i recitali operowych, przez XX-wieczną klasykę big-bandu po muzykę współczesną i najnowszą. Będzie także pop-opera i muzyka z gier komputerowych.
O FESTIWALU
Festiwal „Ogrody Muzyczne” jest realizowany w Warszawie od 2001 roku i zazwyczaj trwa przez cały lipiec. Program każdego festiwalu wypełniają koncerty live oraz retransmisje oper i baletów z renomowanych teatrów i festiwali muzycznych: z The Metropolitan Opera, Teatru Bolszoj i Festiwalu w Salzburgu na czele; a także filmy muzyczne i sfilmowane koncerty.
Od pierwszego festiwalu do 2021 roku festiwal odbywał się na Dziedzińcu Wielkim Zamku Królewskiego w Warszawie, pod wielkim, klimatyzowanym namiotem, mogącym pomieścić 1000-osobową publiczność. Co roku, widownia wszystkich wydarzeń łącznie, zbliżała się wówczas się do 30 tys. widzów, w większości wiernych, towarzyszących Ogrodom Muzycznym od pierwszego festiwalu. Media obwołały go «Warszawskim Letnim Salonem Muzycznym».
Organizator: Fundacja Ogrody Muzyczne
Współorganizacja: Fundacja ORFEO oraz Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum. Rezydencja Królów i Rzeczypospolitej
Festiwal współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa. Wydarzenie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Partner Główny: Fundacja im. Zygmunta Zaleskiego
PATRONATY HONOROWE
24. Festiwal Ogrody Muzyczne zostały objęty Honorowym Patronatem Ministry Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pani Hanny Wróblewskiej oraz Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Pana Rafała Trzaskowskiego.
GŁÓWNI REALIZATORZY 24. EDYCJI FESTIWALU „OGRODY MUZYCZNE”:
- Piotr Łabanow – dyrektor generalny
- Łukasz Strusiński – dyrektor artystyczny
- Robert Kamyk – autor programu projekcji festiwalowych
- Robert Kosim – kierownik produkcji
- Regina Lubelska – wsparcie organizacyjne (Zamek Królewski)
- Zuzanna Dłużniewska – producentka koncertów
- Alina Ert-Eberdt – wydawnictwa festiwalowe i współprowadzenie strony internetowej
- Tomasz Pasternak – promocja (ORFEO)
- Qinke Chang – promocja
- Marlena Pióro – promocja
- Joanna Szadkowska – promocja
- Jakub Siruć – wolontariat
- Agnieszka Kaperzyńska – wsparcie organizacyjne
- Anna Habrewicz – wsparcie organizacyjne (ORFEO)
- Marcin Władyka – twórca identyfikacji graficznej edycji festiwalu
Sprzedaż biletów odbywa się na portalu ebilet.pl, a także stacjonarnie, w kasach Zamku Królewskiego, codziennie w godzinach 17.00 do rozpoczęcia wydarzenia
Więcej informacji: +48 503 135 704