24. Ogrody – podsumowanie
24. Festiwal Ogrody Muzyczne Graj Ogrody im. Ryszarda Kubiaka
Dziedziniec Wielki Zamku Królewskiego w Warszawie
29 czerwca – 27 lipca 2024
Po dwuletniej przerwie Ogrody Muzyczne powróciły na dziedziniec Zamku Królewskiego, na którym odbywały się od początku, tj. od 2001 roku.
Tegoroczny festiwal pod kilkoma względami odróżniał się od poprzednich. Po raz pierwszy wydarzenia, trwającego bez mała miesiąc festiwalu, odbywały się codziennie! Po raz pierwszy było tak dużo koncertów; niewiele mniej niż seansów filmowych (13 koncertów live, 17 projekcji).
Po raz pierwszy współorganizatorem stała się fundacja ORFEO, która wydatnie przyczyniła się do powrotu Ogrodów na zamkowy dziedziniec.
Zamek Królewski – współorganizator festiwalu od jego narodzin – powitał z radością powrót Ogrodów. To nie po jego stronie leżała przyczyna rozstania z festiwalem.
Obecni realizatorzy Festiwalu Ogrody Muzyczne pozostają wierni idei jego twórców – nieżyjącego już menedżera kultury, człowieka wielu talentów i profesji Ryszarda Kubiaka oraz kompozytora Zygmunta Krauzego – przedstawiającej dwa niezależne nurty: filmy muzyczne i koncerty na żywo.
Projekcje i koncerty poprzedzają słowne wprowadzenia, a niekiedy rozmowa z gościem wieczoru lub wykonawcą koncertu.
Program koncertowy był różnorodny, uwzględniał rozmaite gusta, co też było nowością.
Międzynarodowy zespół Barokksolistene, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, dał występ w duchu zabawy rodem z angielskiego pubu. Klasyczni skrzypkowie Alexander Sitkovetsky i Christian Danowicz z NFM Orkiestrą Leopoldinum zagrali Cztery pory roku Vivaldiego w opracowaniu Maxa Richtera (na zdjęciach powyżej).
Umlaut Big Band z Francji przedstawił «krótką historię swingu», porywając publiczność do tańca, a Heroes Orchestra muzykę z gier komputerowych (na zdjęciach poniżej).
Adepci Akademii Operowej Teatru Wielkiego w Warszawie zaśpiewali piosenki 20-lecia międzywojennego, a gwiazdy operowe Iwona Sobotka i David Baños wraz z pianistą Markiem Ruszczyńskim wykonali uroczy program złożony z arii i duetów Pucciniego, a także z transkrypcji jego utworów wokalnych na fortepian solo.
Dzięki współpracy Ogrodów z Fundacją im. Zygmunta Zaleskiego wystąpili młodzi, koreańscy wirtuozi fortepianu – bracia Hyuk i Hyo Lee. Gwoździem programu ich występu była IX symfonia Beethovena w transkrypcji na dwa fortepiany Ferenca Liszta. Zagrali z maestrią godną Liszta.
Były propozycje dla koneserów: Canto Ostinato holenderskiego kompozytora Simeona ten Holta na harfę, marimbę, instrumenty perkusyjne, klarnet, fortepian i syntezator oraz Lamento Project z podtytułem Od Monteverdiego do Stinga w wykonaniu Doroty Szczepańskiej – śpiew oraz mandolinisty Alona Sariela i kontrabasisty Petera Schwebsa (zdjęcie otwierające).
Nie zabrakło lubianych powszechnie wykonawców: Marcina Maseckiego, Chopin University Big Bandu, Waldemara Malickiego i Tre Voci, tj. trzech polskich poptenorów.
W programie filmowym organizatorzy zaakcentowali Rok Pucciniego cyklem Puccini 100, na który złożyły się cztery najsłynniejsze opery tego kompozytora: historyczna już dziś ekranizacja Madamy Buttefly w reż. Jean-Pierre’a Ponnelle’a z młodymi Mirellą Freni i Plácidem Domingiem, współczesna realizacja Toski w reż. Bariego Kosky’ego z Opery Narodowej w Amsterdamie, Turandot w reż. Roberta Wilsona z narodowej Opery Paryskiej i unikatowe nagranie przedstawienia Cyganerii z Opery w San Francisco z 1988 r. z Pavarottim, Freni i Giaurowem.
Wśród pozostałych 13 projekcji znalazły się: dokument o Leonardzie Bernsteinie Larger than Life, uteatralnione wykonanie Mesjasza Händla w przepięknych, pałacowych ogrodach w Czeskim Krumlowie, Cyrulik sewilski z Opery Wiedeńskiej z Juanem Diego Flórezem w partii Hrabiego i balet Córka źle strzeżona z żelaznego repertuaru Baletu Opery Królewskiej w Covent Garden.
Złotą Konewkę – nagrodę publiczności Festiwalu Ogrody Muzyczne, przyznawaną najlepszej projekcji w danym roku – otrzymał ubiegłoroczny koncert Davida Garretta w Teatro Antico w Taorminie na Sycylii – David Garrett Iconic.
PERSONALIA
Stanowisko dyrektora generalnego Festiwalu Ogrody Muzyczne oficjalnie objął w tym roku Piotr Łabanow, który od 2010 roku był asystentem Ryszarda Kubiaka; jego prawą ręką w kwestiach logistycznych, finansowych itp.
Dyrektorem artystycznym festiwalu od 2022 roku jest Łukasz Strusiński, który był związany z Ogrodami w pierwszej dekadzie lat 2000. W nim także Ryszard Kubiak widział swego następcę.
Do ścisłego grona realizatorów dołączyli w tym roku: Zuzanna Dłużniewska – perfekcyjna producentka koncertów (z drugiego zawodu tancerka), Tomasz Pasternak – znawca opery, redaktor portalu muzycznego ORFEO, Joanna Szadkowska – promocja i kontakt z mediami.
REALIZATORZY 24. FESTIWALU OGRODY MUZYCZNE:
- Piotr Łabanow – dyrektor generalny
- Łukasz Strusiński – dyrektor artystyczny i twórca programu koncertowego
- Robert Kamyk – autor programu filmowego
- Robert Kosim – kierownik produkcji
- Regina Lubelska – wsparcie organizacyjne (Zamek Królewski)
- Zuzanna Dłużniewska – producentka koncertów
- Alina Ert-Eberdt – wydawnictwa festiwalowe i współprowadzenie strony internetowej
- Tomasz Pasternak – promocja (ORFEO)
- Joanna Szadkowska – promocja i kontakty z mediami
- Qinke Chang – promocja, zdjęcia
- Marlena Pióro – promocja, zdjęcia
- Jakub Siruć – wolontariat
- Agnieszka Kaperzyńska – wsparcie organizacyjne
- Anna Habrewicz – wsparcie organizacyjne (ORFEO)
- Marcin Władyka – twórca identyfikacji graficznej 24. Festiwalu
- Marcin Bober – web developer
- Mariusz Jankowski/ TSE Grupa – projekcje
- Hubert Stankiewicz/ TSE Grupa – światło
- Anna Olechno, Sylwia Tąkiel, Norbert Kosim, Jakub Banach, Gabriela Lubelska – organizacja widowni
- Projekt i realizacja zieleni – hortensje.pl
Tekst – Alina Ert-Eberdt
Zdjęcia: Piotr Łabanow, Marlena Pióro, Qinke Chang













