About Festival

22. Festiwal Ogrody Muzyczne 2022 – podsumowanie

22. Festiwal Ogrody Muzyczne 2022 Śpiewaj ogrody odbył się w nowym miejscu – w Pawilonie Koncertowym Sinfonii Varsovii na terenie siedziby tej orkiestry, przy ul. Grochowskiej 272 w Warszawie. Była to konieczność, wyjście awaryjne. «Ogrodowy namiot», który ustawialiśmy na dziedzińcu Zamku Królewskiego w Warszawie, został przekazany na potrzeby związane z wojną w Ukrainie. Nasz partner, od którego rokrocznie wynajmowaliśmy festiwalowy namiot, powiadomił nas, że w tym roku nie może go wynająć. W związku z przedłużającą się wojną, dowiedzieliśmy się o tym za pięć dwunasta. Było o krok od odwołania Festiwalu. Uratowała go zaprzyjaźniona z Ogrodami Muzycznymi Sinfonia Varsovia, użyczając gościny w swoim letnim pawilonie koncertowym. Dzięki temu, nie trzeba było skracać zaplanowanego programu. Został zrealizowany w takim samym kształcie, jak by to się stało na zamkowym dziedzińcu. Od 1 do 31 lipca 2022 r. odbyło się 19 wieczorów filmowych i 8 koncertów live.

W części filmowej zostały pokazane nagrania najnowszych, głośnych inscenizacji operowych i koncertów, m.in.: koncert Anne-Sophie Mutter grającej na placu Królewskim w Monachium lubiane motywy ze ścieżek dźwiękowych Johna Williamsa, ubiegłoroczny koncert spod wieży Eiffla z udziałem Piotra Beczały, przedstawienie Lohengrina z Festiwalu w Bayreuth w 2018, w którym po raz pierwszy w historii tego festiwalu wystąpili Polacy (Piotr Beczała i Tomasz Konieczny) i Don Giovanniego z ubiegłorocznego Festiwalu w Salzburgu.   

Kameralny Zespół Muzyki Północno-Wschodniej i Popołudniowej ProForma zaśpiewał a cappella piosenki z repertuaru Demarczyk, Grechuty, Niemena i Skaldów

Sinfonia Varsovia Brass, czyli muzycy Sinfonii Varsovii z grupy instrumentów dętych blaszanych i perkusji zagrali m.in. aranżacje muzyki filmowej

Adam Bałdych z towarzyszeniem Equilibrium String Quartet zagrał własną kompozycję „Śpiewnik domowy”

Adam Strug, po poprzedzających jego występ w Ogrodach galach operowej i musicalowej oraz koncercie przebojów z repertuaru Demarczyk, Grechuty, Niemena i Skaldów, przedstawił swój autorski „Śpiewnik Adama”.

Festiwal zainaugurował koncert z udziałem młodych śpiewaków operowych, laureatów tegorocznych konkursów wokalnych. Barytona Szymona Mechlińskiego (II nagroda w 11. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki) i sopranu Magdaleny Stefaniak (II nagroda w II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego).
Koncerty live spinało motto tegorocznego festiwalu Śpiewaj ogrody, „pożyczone” od gdańskiego pisarza Pawła Huellego. Śpiewaj ogrody jest tytułem jego powieści z festiwalami wagnerowskimi w przedwojennym Sopocie w tle. Z założenia organizatorów 22. Ogrodów, wykonawcy mieli wciągać publiczność do wspólnego śpiewania. I w kilku koncertach całkiem dobrze to się udało. Adam Strug zachęcił widzów także do tańczenia.

Na jedynym koncercie, który w ramach festiwalu odbył się w Zamku Królewskim, wystąpiły grając solo i na cztery ręce belgijskie pianistki – siostry Chiara i Fiona Alaimo

Sala Wielka Zamku Królewskiego podczas tego koncertu wypełniła się po brzegi. Wielu słuchaczy łączących Ogrody z Zamkiem pojawiło się tylko na tym koncercie…

Gościem honorowym 22. Ogrodów Muzycznych była Republika Korei (pot. Korea Południowa). Wszystkie trzy wydarzenia, zrealizowane we współpracy z Koreańskim Centrum Kultury w Warszawie, podbiły serca widzów. Były to kolejno: nagranie musicalu „Marie Curie” wystawianego w Hongik University Daehangno Art Center w Seulu, koncert live w wykonaniu odtwórców głównych ról w tym musicalu i koncert zatytułowany „Ko-Pol Jazz”, który stworzyli podczas pandemii online – koreańska wokalistka Minjin Seo i polscy muzycy.

Pokaz wersji filmowej musicalu „Marie Curie” zaszczycił ambasador Republiki Korei w Polsce – JE Hoonmin Lim

Na projekcję w Ogrodach przybyły też odtwórczynie głównych ról: Sophie Kim (Sohyang Kim) i Lee Bom Sori

Wykonawcy gali musicalowej „Marie Curie” zaśpiewali wybrane songi z tego musicalu

Minjin Seo i Rafał Sarnecki wystąpili w koreańsko-polskim koncercie „Ko-Pol Jazz”

W stu procentach koreański musical (muzyka, libretto, obsada, reżyseria, produkcja) o Marii Skłodowskiej-Curie najbardziej zachwycił publiczność 22. Festiwalu Ogrody Muzyczne, która przyznała mu swoją nagrodę – Złotą Konewkę 2022. Młodzi, koreańscy śpiewacy zarówno na ekranie, jak i na żywo ujęli nas talentem i entuzjazmem z jakim podchodzą do polskiej uczonej.

W ramach Dziecięcych Ogrodów Muzycznych, realizowanych przy wsparciu m. st. Warszawy, odbyły się cztery koncerty dla dzieci w wieku 6 – 12 lat, na które wstęp był wolny. Najmłodsi melomani poznali muzyczne światy Węgier i Chin (po dwa koncerty w każdym programie).

Od lewej: Robert Kamyk, Alina Ert-Eberdt – dziennikarze muzyczni, Łukasz Strusiński – dyrektor artystyczny Festiwalu pełnili na zmianę honory domu podczas kolejnych wieczorów

Od lewej: Robert Kosim – kierownik produkcji od pierwszych Ogrodów w 2001 r., Piotr Łabanow – główny koordynator Festiwalu, Łukasz Strusiński. Bez nich nie byłoby tego Festiwalu.

Dla wielu bywalców Ogrodów Muzycznych, towarzyszących festiwalowi od samego początku (od 22 lat!) – Grochowska 272 okazała się miejscem zbyt oddalonym. Dotarcie na Grochów utrudniała też pogoda, która w tym roku okazała się wyjątkowo niełaskawa. Tak chłodnego i deszczowego lipca nie było w całej historii Festiwalu. W dodatku ulewy i wiatry zrywały się zazwyczaj w porze wychodzenia z domu do namiotu… Większość widzów, ale i nas realizatorów podczas kuluarowych rozmów nie ukrywała tęsknoty za dziedzińcem Zamku Królewskiego w Warszawie. Mieliśmy sygnały, że również Dyrekcji i współpracującemu z nami zespołowi Zamku Królewskiego brakowało naszego ogrodowego namiotu podczas lipcowych wieczorów. 
Żegnając się z widzami do przyszłorocznego Festiwalu, wszyscy życzyliśmy sobie spotkania na zamkowym dziedzińcu albo w Ogrodach Zamku Królewskiego. Kto to wie…

 

Fot. Sylwia Księżopolska, Piotr Łabanow

Galeria zdjęć z kolejnych festiwalowych dni

Loga Festiwalu Ogrody Muzyczne

Festiwal Ogrody Muzyczne

realizacja: estinet.pl
do góry