About Festival

19. Ogrody – résumé

19. Festiwal Ogrody Muzyczne obejmował 25 wieczorów, 27 pozycji filmowych, 5 koncertów live i 4 przedpołudnia z programem dla dzieci (Dziecięce Ogrody Muzyczne). Przybyli wspaniali goście i była miła niespodzianka z Orleanu.

Niewiele brakowało, by program 19. Ogrodów Muzycznych został mocno okrojony, a festiwal przyjął podtytuł «Bieda Festiwal». Na progu przygotowań organizatorów opuściła Stołeczna Estrada, wieloletni współorganizator. W czarnym scenariuszu realizatorzy rozważali nawet odwołanie Ogrodów w 2019 r. Powód prozaiczny – finansowanie. Mimo że Ogrody stały się nieodłączną częścią letniego entourage’u Zamku Królewskiego w Warszawie, co roku trzeba zabiegać o dotacje. Główny sponsor, stołeczny Ratusz, przyznał mniejszą niż dotychczas kwotę, a wniosek o subwencję do Ministerstwa Kultury został odrzucony.

Festiwal doszedł do skutku dzięki determinacji jego dyrektora, Ryszarda Kubiaka (na zdjęciu obok), który nie ustawał w pisaniu odwołań i dobijaniu się do ministerialnych i miejskich gabinetów. I wybłagał dotację z Narodowego Centrum Kultury. Udało mu się też nakłonić firmy obsługujące technicznie festiwal i pozostałych współpracowników do pracy za połowę wynagrodzenia. Emocje związane z niepewnością, z niedającą żadnych nadziei korespondencją e-mailową i z czekaniem całymi tygodniami na spotkania – odchorował potem w czasie festiwalu.

Ale udało się! Program filmowy, przygotowany przez Roberta Kamyka, znalazł uznanie w oczach widzów. Wiele osób w trakcie festiwalu dziękowało za tak atrakcyjne pozycje. Nagrodę publiczności 19. Festiwalu Ogrody Muzyczne, Złotą Konewkę 2019, przytłaczającą większością głosów zdobyło nagranie ubiegłorocznego koncertu André Rieu i jego Orkiestry Johanna Straussa w Maastricht. Rieu okazał się też sukcesem frekwencyjnym. Wszystkie bilety na ten wieczór rozeszły się jak woda. Trzeba było dostawiać krzesła na widowni. Drugie miejsce w plebiscycie widzów zajęła Aida z Metropolitan Opera, z Anną Netrebko w roli tytułowej (nagranie z 2018 r.). Trzecie – Bésame mucho, nagranie ubiegłorocznego recitalu Juana Diego Flóreza z wiedeńskiego Konzerthausu. Flórez wykonał wtedy piosenki latynoamerykańskie.

19. Festiwal Ogrody Muzyczne  –  Sławomir Zubrzycki gra na violi organista

Rarytasem w programie koncertowym, przygotowanym przez Zygmunta Krauze, dyrektora muzycznego festiwalu, był koncert na instrumencie o nazwie viola organista. Zbudował go na podstawie projektu Leonarda da Vinci i opisów innych instrumentów z jego epoki Sławomir Zubrzycki, który był także wykonawcą koncertu (na zdjęciu powyżej). Wyjątkowym koncertem był E-śpiewnik, podczas którego Agata Zubel, Adam BauerCezary Duchnowski «po swojemu» wykonali 12 utworów ze Śpiewników domowych Stanisława Moniuszki.

19. Festiwal Ogrody Muzyczne – Estonian Voices
19. Festiwal Ogrody Muzyczne – Janusz Wawrowski

Estonian Voices – świetny sześcioosobowy zespół wokalny z Estonii przypomniał nam Novi Singers – polską jazzową grupę wokalną działająca w latach 1964–1985. Po raz pierwszy w Ogrodach zabrzmiał stradivarius, i to w rękach wirtuoza skrzypiec Janusza Wawrowskiego (na zdjęciach powyżej).
Entuzjastycznie został przyjęty Chopin University Big Band pod wodzą Piotra Kostrzewy, który w prologu festiwalu zagrał muzykę filmową.
Wszyscy artyści wobec ograniczonego budżetu festiwalu, zgodzili się wystąpić za niższe honoraria. To piękny gest solidarności ludzi kultury, ale tak nie powinno być. Ci ludzie przecież żyją z dawania koncertów.

19. Festiwal Ogrody Muzyczne – Mathilde Edey Gamassou

Gościem honorowym 19. Ogrodów Muzycznych był francuski Region Centralny-Dolina Loary. Wieczór francuski w Ogrodach uświetnili obecnością: uroczy gość z Francji – 18-letnia dziś Mathilde Edey Gamassou, która w ubiegłym roku wcieliła się w Joannę d’Arc podczas corocznych uroczystości w Orleanie ku czci Dziewicy Orleańskiej i Tomasz Orłowski – historyk sztuki, dyplomata (były ambasador RP we Francji i Włoszech), który ciekawie opowiadał o zamkach nad Loarą.

Mathilde (na zdjęciu obok) jest pół Francuzką, pół Polką, świetnie mówi po polsku. To zasługa jej mamy (rodowitej warszawianki, obecnie tłumaczki w Parlamencie Europejskim), która rozmawia z urodzoną we Francji Matyldą wyłącznie po polsku i dbała o to, by Matylda od najmłodszych lat czytała książki w języku polskim. Ojciec Matyldy pochodzi z Benimu.

Gośćmi wieczoru poza ambasadorem Orłowskim byli: Bożena Kociołkowska – artystka baletu, prezes Fundacji Sztuki Tańca, Izabella Kłosińska – dyrektor ds. obsad w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Artur Janda – bas-baryton, Katarzyna Kacprzak – iberystka, teatrolog, Robert Gierlach – bas-baryton, Piotr Jakubowski – kulturoznawca, Krzysztof Herdzin – kompozytor, aranżer, dyrygent, pianista, Jan Sosiński – reżyser filmu o Zygmuncie Krauzem.

Dziedziniec zamku na czas festiwalu i wnętrze pawilonu koncertowego, jak co roku, przepięknie udekorowali floryści z firmy Duet s.j. Konopka, Pełka.

19. Festiwal Ogrody Muzyczne 2019
19. Festiwal Ogrody Muzycze - dekoracja kwiatowa

Można by wiele jeszcze powiedzieć, ale jak mówi przysłowie, lepiej raz zobaczyć niż sto razu usłyszeć.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć

Autorzy i realizatorzy 19. Festiwalu Ogrody Muzyczne

Tekst Alina Ert-Eberdt
Fot. Sylwia Księżopolska

Loga Festiwalu Ogrody Muzyczne

Festiwal Ogrody Muzyczne

realizacja: estinet.pl
do góry