18. Ogrody Muzyczne – résumé
18. Festiwal Ogrody Muzyczne trwał przez cały lipiec, z przerwą na Zgromadzenie Narodowe obradujące pod naszym namiotem z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości i 550-lecia polskiego parlamentaryzmu. Z powodu tego wydarzenia, a ściśle rzecz ujmując, ze względów bezpieczeństwa, straciliśmy dekorację kwiatową stworzoną dla festiwalu przez florystów z firmy Duet pod wodzą Leszka Pełki. Bardzo jej brakowało w drugiej części festiwalu.
Tegoroczny festiwal miał trzech gości honorowych: Bułgarię i Austrię, które w 2018 r. kolejno przewodniczą Radzie Unii Europejskiej (Bułgaria w pierwszym półroczu, Austria w drugim) oraz Estonię, świętującą jak Polska, stulecie niepodległości. Zgodnie z ogrodową tradycją, kultura i sztuka gości honorowych były mocno akcentowane w programie festiwalu.
Program obejmował 16 wieczorów filmowych i 7 koncertów. Były wielkie nazwiska – na ekranie i na żywo. Podziwialiśmy kreacje m.in. Piotra Beczały, Mariusza Kwietnia, Diany Damrau, Joyce DiDonato, Pretty Yende, Matthew Polenzaniego.
Spod naszego namiotu przenieśliśmy się duchem do Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Teatru Bolszoj w Moskwie, Opery Wiedeńskiej, Opery w Zurychu i nad Jezioro Bodeńskie – na Festiwal w Bregencji.
Zobaczyliśmy filmowe portrety Marii Callas, Dalidy i Ohada Naharina.
Włączając się w obchody stulecia Niepodległości, pokazaliśmy trzy filmy mówiące o tym, co działo się w Europie, kiedy Polska się odrodziła (Paryż 1919 – traktat dla pokoju, Towarzysze broni w reż. J. Renoira i Kabaret z niezapomnianymi kreacjami Lizy Minnelli i Joela Greya).
W plebiscycie publiczności na najlepszą projekcję w 18. Ogrodach – Złota Konewka 2018 zwyciężyła Carmen, wystawiona na Jeziorze Bodeńskim w Bregencji.
Nagrody dla publiczności biorącej udział w plebiscycie Złota Konewka 2018 ufundowało w tym roku miasto Salzburg (trzy 2-osobowe pobyty w mieście urodzin Mozarta). Nagrody wręczyli dr Werner Almhofer – ambasador Austrii w Polsce i pani Gabriele Lenger – prezes Narodowego Biura Promocji Austrii (Austria.info) w Polsce.
W koncertach live zagrały dwie świetne, młodzieżowe orkiestry symfoniczne – Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus i I, CULTURE Orchestra. Z POSI wystąpiła Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, którą wielka Elżbieta Chojnacka wyznaczyła na swoją następczynię i spadkobierczynię.
Z ICO zagrał serbski skrzypek Nemanja Radulović – wschodząca gwiazda światowej wiolinistyki.
Z Austrii przyjechali czterej entuzjaści puzonu – brassowy kwartet Trombone Attraction…
… i ulubieniec polskiej publiczności, laureat II nagrody w XVI Konkursie Chopinowskim w 2010 r. – Ingolf Wunder.
Wieczór bułgarski uświetnił wybitny, bułgarski muzyk Theodosii Spassov z zespołem, a estoński – znakomity zespół muzyki dawnej – Hortus Musicus. Maestro Spassov z muzykami z Bułgarii, Serbii i Rumunii zagrali bałkański etnojazz, a Estończycy zaśpiewali pieśni średniowieczne.
W finale festiwalu Sinfonia Viva wykonała piękny program, na który złożyły się utwory Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara i Zygmunta Krauzego.
Gośćmi festiwalu byli Krystyna Szostek-Radkowa – mezzosopran, który nie ma sobie równych; Maciej Górny – młody historyk, profesor w Instytucie Historii PAN; Daniel Cichy – muzykolog, publicysta, dyrektor–redaktor naczelny PWM; Stanisław Janicki – dziennikarz, filmowej gospodarz niezapomnianego programu TV W starym kinie; red. Adam Krzemiński – publicysta tygodnika „Polityka”, znawca zagadnień niemieckich i austriackich; Piotr Nardelli – niegdyś tancerz legendarnego Baletu XX wieku Maurce’a Béjarta, dziś uznany pedagog tańca; prof. Wojciech Fałkowski – dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie–Muzeum; Stanisław Kuflyuk – śpiewak operowy, baryton, Maja Katarzyna Molska – dyrektor zarządzająca Warsaw Dance Department.
W ramach Dziecięcych Ogrodów Muzycznych, realizowanych przy wsparciu m. st. Warszawa odbyły się 4 koncerty dla dzieci w wieku 6–12 lat, na które wstęp był wolny,
Na zakończenie Ryszard Kubiak podziękował gościom honorowym, współorganizatorom, mecenasom i partnerom 18. Festiwalu, dzięki którym pomysły kilku osób, przygotowujących merytorycznie festiwal, mogły się urzeczywistnić.
Do pracy nad przyszłorocznymi 19. Ogrodami Muzycznymi przystępujemy zaraz po wakacjach.
Opracowała Alina Ert-Eberdt
Fot. Sylwia Księżopolska