Tak było rok temu

15. Ogrody Muzyczne w znakomitej atmosferze przeszły do historii. Zanim na ekranie pojawiła się druga część fantastycznego „Snu nocy letniej” Brittena z Aix-en-Provence, na scenie witaliśmy zasłużone osoby, które od 15 lat tworzą nasz festiwal. Bez nich nie byłoby Ogrodów. Odbyło się też ogłoszenie wyników plebiscytu na najlepszą projekcję tegorocznego festiwalu. Bezapelacyjnie Złotą Konewkę 2015 otrzymał film „Koncert”. Wśród głosujących rozlosowaliśmy karnety na przyszłoroczne Ogrody. A na koniec, by choć trochę ukoić żal, że to już finał, była jeszcze lampka wina i gromkie „Sto lat” dla festiwalu. Dziękujemy i do zobaczenia!

Trzydzieści wieczorów jubileuszowego 15. Festiwalu Ogrody Muzyczne wypełniły 22 filmy muzyczne, 9 koncertów live, 14 spotkań w cyklu Gość wieczoru. W ramach Dziecięcych Ogrodów Muzycznych odbyły się 4 wydarzenia przedpołudniowe.
Jak co roku, filmy wybrała Barbara Pietkiewicz-Kraśko – dyrektor programowa; koncerty zorganizował Zygmunt Krauze – dyrektor muzyczny; honory gospodarza pełnił Ryszard Kubiak, dyrektor generalny Festiwalu, jego pomysłodawca i niestrudzony, główny realizator.
Gościem honorowym było Wielkie Księstwo Luksemburga, które zaprezentowało się podczas trzech Wieczorów Luksemburskich.
Jubileusz zaakcentowały: sympozjum „Naukowe Ogrody Muzyczne”, Loża Zasłużonych Ogrodników i albumowa książka „15 lat minęło… Festiwal Ogrody Muzyczne 2001–2015”.

Sympozjum „Naukowe Ogrody Muzyczne”

Jednodniowe sympozjum w Zamku Królewskim poprzedziło inaugurację festiwalu. Inspiracją spotkania specjalistów z kręgu animacji muzyki artystycznej była ankieta, którą przeprowadził wśród publiczności poprzedniego 14. Festiwalu Mateusz Migut – psycholog muzyki. Wyniki tej ankiety wyłoniły typowych bywalców Ogrodów Muzycznych – są to w większości kobiety z wyższym wykształceniem, 60+.

Referaty przygotowane na sympozjum koncentrowały się wokół wyzwań stojących przed animatorami wydarzeń pokroju Ogrodów Muzycznych. Poruszono następujące zagadnienia: Aktywność muzyczna Polaków w świetle badań empirycznych; Czy muzyka poważna może angażować słuchaczy jak muzyka młodzieżowa?; Rytmika dalcrozowska i improwizacja – perspektywy i nadzieje edukacji muzycznej w Polsce; Na słuchawkach i z głośników, w duszy i na językach – muzyka w codziennym życiu warszawskich studentów.
Prelegentami byli : Andrzej Białkowski – psycholog muzyki, przewodniczący Polskiego Stowarzyszenia Edukacji i Animacji Muzycznej, Bartosz Polańczyk – psycholog i programista, absolwent śpiewu klasycznego i dwóch fakultetów technicznych, Grażyna M. Grobelna – filozofka i nauczycielka rytmiki, Violetta Łabanow – klawesynistka, prezes Fundacji „Muzyka jest dla Wszystkich”, ekspertka w dziedzinie edukacji muzycznej.
Kończący sympozjum panel poprowadziła Kinga A. Wojciechowska – redaktor naczelna i wydawca czasopisma muzycznego „Presto”.

Loża Zasłużonych Ogrodników

Podczas wieczoru inauguracyjnego powołano Lożę Zasłużonych Ogrodników. Tworzą ją ludzie bez których nie byłoby Ogrodów Muzycznych. Dyrektor Ryszard Kubiak odznaczył ich srebrnymi odznakami z diamentem. Otrzymali je: Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy, prof. Małgorzata Omilanowska, minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marek Borowski, senator niezrzeszony, Waldemar Dąbrowski, dyrektor teatru Wielkiego – Opery Narodowej i prof. Andrzej Rottermund, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie.
W finałowym wieczorze festiwalu Kapituła Loży przyznała srebrne odznaki z diamentem twórcom Festiwalu: Ryszardowi Kubiakowi, Barbarze Pietkiewicz-Kraśko, Zygmuntowi Krauze, Robertowi Kosimowi.

W faktach, anegdotach i fotografiach

Z okazji jubileuszu powstała książka „15 lat minęło… . Festiwal Ogrody Muzyczne 2001–2015”, ukazująca w tekstach i licznych fotografiach historię festiwalu, jego twórców i publiczność. Publikacja zawiera także programy wszystkich dotychczasowych 15. edycji, reprodukcje plakatów i omówienie wyników ankiety przeprowadzonej wśród widzów. Autorką książki jest Alina Ert-Eberdt, dziennikarka i bywalczyni Ogrodów.

Trzy Wieczory luksemburskie

Począwszy od ósmego festiwalu w 2008 r., Ogrody nawiązują do corocznego obejmowania 1 lipca przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej przez kolejne państwa. Gośćmi honorowymi Ogrodów Muzycznych były: Francja, Szwecja, Belgia, Polska, Cypr, Litwa, Włochy. 15. Ogrody zbiegły się z prezydencją Wielkiego Księstwa Luksemburga.
Podczas pierwszego Wieczoru poświęconego Luksemburgowi zabrzmiała muzyka współczesnych kompozytorów luksemburskich – Georgesa Crumba i Georgesa Lentza w wykonaniu zespołu Lucilin z Luksemburga i polskiej formacji Hastag Ensemble. Oprawę tego koncertu stanowiły wizualizacje. Publiczność miała okazję zobaczyć zdjęcia kosmosu, dzięki partnerowi festiwalu – firmie ASTRA, specjalizującej się w systemach satelitarnych.
Pozostałe dwa wieczory wypełniły filmy („Był Luksemburg…” – o Radiu Luxembourg i „Kochajmy Luksemburg…” – o życiu codziennym Wielkiego Księstwa).
Goście z ambasady – ambasador Georges Faber i attaché kulturalny Katarzyna Stanczew opowiedzieli mnóstwo ciekawostek o tym kraju.

Goście wieczoru

Równie udane były spotkania z innymi gośćmi wieczoru. Maria Czubaszek rozśmieszyła do łez dyrektora Ryszarda Kubiaka i całą widownię. Marek Niedźwiecki, goszczący przed projekcją filmu o Radiu Luxembourg, dzielił się swoimi przeżyciami radiowymi i podróżniczymi. Prezes Mazurkas Travel, Andrzej Bartkowski opowiadał o związkach firmy z Chopinem i Polską. Przy okazji wyszło na jaw, że jest kawalerem Krzyża Kawalerskiego Orderu Odrodzenia Polski za wkład w polską turystykę i szerzenie polskiej kultury na świecie.
Katarzyna Gardzina i Zofia Rudnicka odsłoniły wiele tajemnic scen baletowych, a Michał Ogórek ujmował celną ripostą. Jest co wspominać.

Opera

W programie projekcji operowych , w cyklu Polacy w Metropolitan Opera pokazano przedstawienia z udziałem Mariusza Kwietnia i Piotra Beczały. Były to: „Łucja z Lammermooru” Donizettiego, „Don Giovanni” Mozarta, „Eugeniusz Oniegin” Czajkowskiego oraz połączone w dyptyk „Jolanta” Czajkowskiego i „Zamek Sinobrodego” Bartóka w reżyserii Mariusza Trelińskiego (z Beczałą w „Jolancie”).

Gratką była retransmisja „Snu nocy letniej” Brittena” z tegorocznego Festiwalu Aix-en-Provence, odbywającego się w tym samym terminie, co Ogrody Muzyczne. I znowu, jak w ubiegłym roku, widzowie Ogrodów jako pierwsi w Polsce zobaczyli jeszcze gorącą rejestrację z tego festiwalu. Podczas wszystkich wymienionych projekcji widownia była zapełniona do ostatniego miejsca.

Taniec

Wśród projekcji były dwa sfilmowane spektakle baletowe: „Noce” w choreografii Angelina Preljocaja i „Światło” z choreografią Maurice’a Béjarta. Bardzo podobała się „Historia tańca na ekranie”. Widzowie mieli okazję przypomnieć sobie sławy światowych scen baletowych – m.in. zmarłą niedawno Maję Plisiecką. Fabularny „Billy Elliot” o chłopcu z brytyjskiej prowincji zafascynowanym tańcem, dostarczył wielkich wzruszeń, a „Antyportret” opowiadający o zmaganiach wybitnego choreografa z bezdusznym światem biurokracji, skłaniał do refleksji.

Złota Konewka 2015

Od 2011 r. publiczność głosuje na najlepszą projekcję danego festiwalu. Zwycięzca otrzymuje Złotą Konewkę Ogrodów Muzycznych.
Złotą Konewkę 2015 dostał „Koncert” w reżyserii Radu Mihăileanu, który z poczuciem humoru, w wyimaginowanej historii demaskuje absurdy rzeczywistości.
Tegoroczny plebiscyt obejmował 16 projekcji. Niezagrażającym kontrkandydatem, który zebrał prawie o połowę głosów mniej, była sfilmowana inscenizacja „Eugeniusza Oniegina” z Metropolitan Opera. Wcześniej „Koncert” zdobył na światowych festiwalach filmowych deszcz nagród, w tym Cezara i Złoty Glob.

Koncerty live

Koncert inauguracyjny uświetnił światowej sławy polski saksofonista Zbigniew Namysłowski oraz Big Band Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie pod dyrekcją Piotra Kostrzewy. Wystrzałowy wieczór, wypełniony muzyką klasyczną i kompozycjami jazzowymi, wprowadził publiczność w radosny nastrój.
Znakomity był występ Motion Trio. W recitalach wokalnych wystąpiły Iwona Sobotka, Cristina Zavalloni, Raquel Camarinha i Tora Augestad. W repertuarach, które wybrały znalazły się kompozycje E. Satie, K. Weilla, A. Schoenberga, C. Debussy’ego. Ciekawie było usłyszeć „Summertime” i „Mack The Knife” w wykonaniu nie-rozrywkowym.
Nagrodzona niedawno Złotym Orfeuszem Orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza i solistka Anna Mikołajczyk wykonali utwory K. Szymanowskiego, B. Brittena, R. Straussa. Maria Pomianowska z zespołem Lutosławianie i zaproszonymi gośćmi z Iranu i Senegalu przedstawili program „Chopin niezupełnie na ludowo”, udowadniając, że muzyka poważna nie musi być aż tak poważna…
Na wszystkich koncertach artyści bisowali co najmniej po dwa razy!

Dziecięce Ogrody Muzyczne

Cztery spotkania dla dzieci, na które wstęp był wolny, poprowadził znany z telewizji i uwielbiany przez maluchów aktor Maciej Gąsiorek. Spotkania odbyły się pod wspólnym tytułem „Chopin – chłopiec z fantazją”, a ich celem było przybliżenie najmłodszym postaci Fryderyka Chopina na trzy miesiące przed 17. Międzynarodowym Konkursem Pianistycznym im. Fryderyka Chopina.

Organizatorem festiwalu, jak co roku, była Fundacja Ogrody Muzyczne, Gospodarzem Zamek Królewski w Warszawie – Muzeum, a współorganizatorem Stołeczna Estrada. Honorowy Patronat objęła Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, prof. Małgorzata Omilanowska.

Partnerzy i sponsorzy Festiwalu Ogrody Muzyczne

Festiwal Ogrody Muzyczne

realizacja: estinet.pl
do góry