Camarinha i Gottlieb

Sopranistka  Raquel Camarinha i pianista Jay Gottlieb po raz drugi wystąpili pod naszym namiotem. Podczas ostatniego festiwalu ten znakomity duet wykonał repertuar z przełomu XIX i XX wieku, m.in. Faurego, Debussy’ego i Poulenca.

 

Przełom XIX i XX wieku wyznaczyły w kulturze europejskiej zmiany natury politycznej. Zjednoczenie Włoch z głównym aktorem tego dramatu w osobie Garibaldiego, proces zjednoczeniowy zakończony powstaniem nowego państwa pod nazwą Niemcy i pod wodzą Bismarcka, wynalazek silnika spalinowa i radia, okres wielkiej ekspansji miast, potęgi przemysłu, hegemonii kontrastu, koegzystencji biedy i bajecznych fortun, zielonych posiadłości i brudnych miast, nudy arystokracji i dzieci w kopalni. Europejscy artyści wypatrywali ratunku skądinąd. W imię natchnienia szukali odmiany, za światłem szli do końca tunelu. W tej wędrówce natrafili na wielki świat kultur pozaeuropejskich: francuscy ojcowie impresjonizmu, tej epoki delikatności, którą w muzyce firmuje twórczość Debussy’ego, jeździli do Egiptu, Algierii, podróżowali do Indii, jak Maurice Charles Delage, co później znalazło odbłysk w jego Czterech poematach hinduskich, z których każdy mówi o innym regionie tego kraju. Podróże egzotyczne przełożyły się na sposób budowania brzmieniowej sfery muzyki. Brzmienie, barwa, kojarzące się z Orientem czy kulturą arabską instrumenty weszły na estrady koncertowe, czyniąc z muzyki doby fin de siecle’u nie zwiastun końca a zapowiedź nowego.

 

Program:

Gabriel Fauré – La Bonne Chanson

Maurice Charles Delage – Quatre poèmes hindous (Madras, Lahore, Bénarès, Jeypur)

[przerwa]

Claude Debussy – Ariettes oubliées

Francis Poulenc – Fiançailles pour rire

Partnerzy i sponsorzy Festiwalu Ogrody Muzyczne

Festiwal Ogrody Muzyczne

realizacja: estinet.pl
do góry